• gebouw 8
  • Sfeerbeeld1
  • interieur 1
  • gebouw 11
  • geschiedenis 3
  • gebouw 12
  • interieur 2
  • vogel
  • gebouw 1
  • geschiedenis 1
  • interieur 3
  • edelhert
  • gebouw 13
  • klompen2
  • geschiedenis 2
  • weide
  • Gebouw 2
  • interieur 4
  • gebouw 5
  • interieur 5
  • gebouw 4
  • schaap hond
  • gebouw 3
  • landschap
  • interieur 6
  • geschiedenis 5
  • haring
  • geschiedenis 6
  • gebouw 10
  • geschiedenis 4
  • gebouw 6
  • gebouw 7
  • schapen
  • klompen
app-store app-store
gratis
downloaden

FAQ's Route App

Algemeen

Hoeveel kost de BeleefRoute App?

De App zelf kost niets. Je kunt de app gratis downloaden in de AppStore of GooglePlay. Als je de App hebt geïnstaleerd zijn vrijwel alle routes gratis te downloaden. Enkele routes kosten een klein bedrag.

Hoe koop ik een route?

Dat is heel eenvoudig. Tik op de route die je wilt kopen in de lijst met BeleefRoutes en tik op de button ‘koop route’. Vul je inloggegevens in voor de AppStore (iTunes) of GooglePlay (android) en de rest wijst vanzelf. De route wordt direct na aankoop automatisch gedownload.

Ik heb een nieuwe smartphone gekocht, moet ik de routes nu opnieuw kopen?

Nee, de aankopen staan geregistreerd in de AppStore en GooglePlay. Zodra je weer inlogt in de AppStore of GooglePlay met je bestaande en bekende inloggegevens, kun je de App en al je eerder geïnstalleerde routes weer gratis downloaden.

Ik heb BeleefRoutes opnieuw op mijn smartphone geïnstalleerd, moet ik de routes nu opnieuw kopen?

Nee, de aankopen staan geregistreerd in de AppStore en GooglePlay. Zodra je weer op de button ‘koop route’ klikt en je met dezelfde inloggegevens aanmeld, kun je al eerder geïnstalleerde routes gratis downloaden.

Hebben jullie een gebruiksaanwijzing voor BeleefRoutes?

Ja, die hebben we. De handleiding kun je hier als PDF downloaden.

Downloaden

Ik heb problemen met het downloaden van een route, wat moet ik doen?

Het downloaden van een route gaat het beste bij een WiFi-punt. Het downloaden via een 3G netwerk is mogelijk, maar gaat langzaam.

Soms kan het ook helpen eerst alle actieve Apps te sluiten: Verlaat eerst de App door 1 keer op de thuisknop te klikken. ‘Dubbelklik’ vervolgens op de thuisknop en je ziet onder in beeld alle apps die actief zijn. Zet ze uit door lang op een van de App-icoontjes te drukken en vervolgens te tikken op het rode bolletje linksboven. Start BeleefRoutes daarna opnieuw en probeer de route opnieuw te downloaden.

Kan ik bij de start van de route, de route downloaden?

Het downloaden gaat het beste via een WiFi-punt. Aangezien van te voren niet bekend is of er nabij de start een openbaar WiFi-punt (of 3G-netwerk) beschikbaar is, raden wij aan de routes thuis te downloaden.

Updates van routes

Wat zijn updates? En wat kost dat?

Routes veranderen en moeten soms aangepast worden. Daarvoor maken we updates van routes. Deze worden met rode update-banners kenbaar gemaakt in de fotootjes van de routelijsten. Het updaten van een route kost niets. 

Mijn route wil niet goed updaten, wat moet ik doen?

Zet eerst al je actieve Apps uit: verlaat eerst de App door 1 keer op de thuisknop te klikken. ‘Dubbelklik’ vervolgens op de thuisknop en je ziet onder in beeld alle Apps die actief zijn. Zet ze uit door lang op een van de App-icoontjes te drukken en vervolgens te tikken op het rode bolletje linksboven. Start BeleefRoutes daarna opnieuw en probeer de route opnieuw te updaten.

Routes

Ik wil graag een route gaan doen, maar heb ik dan tijdens de route internet nodig?

Nee, tijdens het volgen van een route heb je geen internet nodig. De route staat helemaal ‘kant en klaar’ op je smartphone. Dus onderweg heb je geen kosten!

Heb ik GPS nodig tijdens mijn route?

Ja, GPS heb je nodig om je route te kunnen volgen. Overal in het open veld en in de stad heb je in Nederland goede ontvangst van GPS satellieten. Alleen in nauwe steegjes, in gebouwen, parkeergarages, tunnels en dergelijk kan de ontvangst minder zijn of wegvallen. Zorg dat je GPS dus aan staat. Ga daarvoor naar ‘instellingen’ op je smartphone en zet je 'locatievoorzieningen’ (GPS) aan.

Kan ik WiFi uizetten tijdens mijn route?

Ja dat kan. Hiermee bespaar je bovendien veel batterijspanning. Je positiebepaling wordt echter nauwkeuriger als je WiFi aan laat staan. Ook als je niet bent aangemeld bij een specifiek WiFi-netwerk.

De route klopte niet, wat moet ik doen?

Als je – ondanks onze grote zorgvuldigheid – toch ergens een fout ontdekt, dan vinden we het erg fijn als je deze fout aan ons doorgeeft! Op die manier kunnen we de route verbeteren en hebben toekomstige gebruikers er profijt van.

Ik heb een idee voor een route, kan ik dat doorgeven?

Als je een idee hebt voor een route, moet je dat beslist doorgeven. We staan open voor ideeën en suggesties. Mail ons

Er zijn geen routes bij mij in de buurt, wat nu?

Wij werken hard aan het uitbreiden van het aantal routes. Samen met gemeentes, provincies, waterschappen, natuur- en cultuurorganisaties, recreatieschappen. Elke maand komen er nieuwe routes bij. Kijk dus regelmatig in de lijst van de app om te kijken of er geschikte routes zijn voor jou.

Routes volgen

Hoe werkt een route?

ss kaart met slotjes

Als je op het startpunt bent aangekomen, of kort daarvoor, zet je de route aan door te tikken op ‘start route’. Zodra er satelietontvangst is voor de GPS, zie je een blauw bolletje op de kaart. Volg de rode routelijn. De App waarschuwt automatisch via geluid en trilling dat je bij een interessante highlight bent. Lees of bekijk de informatie. Er verschijnt een groen vinkje in het highlight icoon die je hebt bekeken. Volg de route weer verder.

Er zitten slotjes bij de highlightpunten, wat wil dat zeggen?

Deze highlights moeten eerst ontgrendeld worden om ze te kunnen openen. Er zijn 3 manieren om highlights te ontgrendelen:
1.      In MysterieRoutes worden highlights ontgrendeld als je ter plaatse bent.

2.      In routes met meerkeuzevragen (zoals QuizRoutes) kunnen antwoorden alleen ter plaatse gegeven worden. Pas na beantwoording wordt het volgende highlight ontgrendeld.

3.      In andere routes met genummerde highlights worden highlights op volgorde ontgrendeld: highlight 2 ontgrendeld als highlight 1 is geopend, highlight 3 ontgrendeld als highlight 2 is geopend enz. Het is hierbij niet nodig om ter plaatse te zijn. Maar als je onderweg verrast wilt worden, is het leuker om niet thuis de route "te lopen". 

 

Kan ik het geluid dat je hoort bij het naderen van een highlight uitzetten?

Ja, dat kan. Tik daarvoor op ‘meer’ rechtsboven in het scherm en tik op ‘instellingen’. Zet ‘Geluid bij highlight’ uit. Let op: op deze manier loop je kans een highlight te missen.

ss instellingen200

Kan ik de trilling die je voelt bij het naderen van een highlight uitzetten?

Ja, dat kan. Tik daarvoor op ‘meer’ rechtsboven in het scherm en tik op ‘instellingen’. Zet ‘Trilling bij highlight’ uit. Let op: op deze manier loop je kans een highlight te missen.

Hoe hoog is het batterijverbruik?

Dit is moeilijk te zeggen en erg afhankelijk van de persoonlijke instellingen op je  smartphone. Als bijvoorbeeld WiFi en bluetooth aanstaan, gaat je batterij sneller leeg. Ook de helderheid van je scherm heeft grote invloed op de batterijspanning. De ouderdom van je batterij speelt natuurlijk ook een belangrijke rol.
Reken voor een wandelroute van 5 km ongeveer op een verbruik van 30 tot 50% van je batterijspanning. Wij adviseren echter om voor aanvang van een route je telefoon volledig op te laden.

Zit er een spaarstand op de App, zodat ik minder energie verbruik?

Ja, die is ingebouwd in de App. Als je daar gebruik van wilt maken tik je op ‘meer’ rechtsboven in het scherm en tik op ‘instellingen’. Zet ‘Spaarstand’ aan. Als je de spaarstand aanzet, heeft de GPS minder vaak contact met de satellieten. Bedenk wel, dat het blauwe bolletje in de kaart (dat ben jij) ook minder vloeiend over de kaart beweegt. De spaarstand raden we af bij autotochten: je zou dan highlights kunnen missen.

Meldingen

Ik krijg de melding ‘zet locatievoorzieningen aan’. Wat betekent dat?

Dit betekent dat je GPS niet aan staat. En als je GPS niet aan staat, kun je geen route volgen. Ga naar ‘Instellingen’ van je smartphone en naar ‘Locatievoorzieningen’. Zet deze aan. Je hebt GPS ontvangst als je rechtsboven in het scherm, naast het batterij icoontje, een pijltje ziet.

Ik krijg een melding ‘Er is een verbindingsfout opgetreden’. Wat betekent dit?

Deze melding wil zeggen dat je geen of nauwelijks internet connectie hebt met je telefoon. Dit heeft geen gevolgen voor het volgen van de route. Je hebt immers geen internet nodig. De App probeert echter de routegegevens in de lijst met alle beleefroutes (beginscherm) regelmatig via internet te verversen en dat lukt op dat moment niet. Maar dit heeft dus geen consequenties voor het volgen van de route. Klik dan ook gewoon op ‘OK’